مقایسه ژئوممبران و ژئوتکستایل

ژئوتکستایل

مقایسه ژئوممبران و ژئوتکستایل

ژئوممبران‌ها و ژئوتکستایل‌ها، هر دو مواد مصنوعی هستند که در کاربردهای ژئوتکنیکی و مهندسی عمران مورد استفاده قرار می‌گیرند و در عین داشتن شباهت‌ها، اهداف متفاوتی داشته و ویژگی‌های متمایزی ارائه می‌دهند. با توجه به نیاز پروژه‌های مختلف، ژئوتکستایل و ژئوممبران، می‌توانند به تنهایی یا در ترکیب با هم برای دستیابی به استحکام مورد نظر، مورد استفاده قرار گیرند. ترکیب ژئوممبران با ژئوتکستایل، ژئوکامپوزیت گفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ژئوممبران در وبلاگ گروه صنعتی مکرر مراجعه نمائید.

ژئوتکستایل

مقایسه ژئوممبران و ژئوتکستایل

  • ژئوممبران‌ها، ورق‌های نسبتا نازک و انعطاف پذیری هستند که معمولاً از مواد مصنوعی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) یا پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شوند.
  • ژئوممبران‌ها عمدتاً برای کاربردهای مهار استفاده می‌شوند و به عنوان موانع نفوذ ناپذیر برای جلوگیری از عبور مایعات یا گازها عمل می‌کنند. مصارف متداول ژئوممبران شامل پوشش دهی محل‌های دفن زباله، حوضچه‌ها و تالاب‌ها، لاینر تاسیسات تصفیه فاضلاب، حفاظت از محیط زیست و مهار زباله‌های خطرناک می‌باشد.
  • ژئوممبران‌ها نسبت به  ژئوتکستایل‌ها ضخیم تر بوده و ضخامت آن‌ها معمولاً بین 0.5 تا 3 میلی متر متغیر می‌باشد. مقاومت بالا در برابر نیروهای خارجی، مهار طولانی مدت، استحکام کششی و مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن از ویژگی‌های ژئوممبران‌ها می‌باشد.
  • ژئوتکستایل‌ها، مواد نساجی قابل نفوذی هستند که از الیاف مصنوعی یا طبیعی مانند پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته می‌شوند.
  • ژئوتکستایل‌ها به عنوان مواد فیلتراسیون، جداسازی، تقویت کننده و زهکشی عمل می‌کنند و برای بهبود عملکرد خاک و سازه استفاده می‌شوند.
  • ژئوتکستایل‌ها، نفوذپذیر هستند و اجازه عبور آب را می‌دهند و در عین حال ذرات را فیلتر می‌کنند. ژئوممبران‌ها غیر قابل نفوذ هستند و اجازه عبور مایعات را نمی‌دهند.
  • ژئوتکستایل‌ها، نازک‌تر از ژئوممبران هستند و ضخامت آن‌ها، معمولاً بین 0.2 تا 1 میلی متر متغیر هستند.
  • در حالی که از ژئوتکستایل ها برای کاربردهایی جهت افزایش تقویت و استحکام استفاده می‌شوند، اما به اندازه ژئوممبران قوی و غیر قابل نفوذ نیستند. ژئوتکستایل‌ها، در داخل یا بین لایه‌های خاک، سازه‌ها یا سایر مواد ژئوتکنیکی قرار می‌گیرند.
  • از ژئوتکستایل‌ها برای کنترل فرسایش، تثبیت خاک، راه سازی و سیستم‌های زهکشی استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، ژئوممبران‌ها غیر قابل نفوذ هستند و برای کاربردهای مهار استفاده می‌شوند، در حالی که ژئوتکستایل‌ها نفوذپذیر هستند و برای عملکردهای مختلفی از جمله فیلتراسیون، جداسازی، تقویت و زهکشی استفاده می‌شوند. انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازهای خاص پروژه مهندسی و نوع ساخت دارد.

ژئوممبرانژئوتکستایل
شامل ورق‌های نسبتا نازک و انعطاف پذیر از مواد مصنوعی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) یا پلی وینیل کلراید (PVC)مواد ژئوسینتتیکی ساخته شده از الیاف مصنوعی  قابل نفوذ شامل (پلی استر، پت یا پلی پروپیلن) -تولید از طریق فرایند نیدل پانچینگ یا بافندگی
حفاظت از محیط زیست، مهار زباله های خطرناک، مقاومت بالا در برابر نیروهای خارجی، مهار طولانی مدت، استحکام کششی و مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن ، وزن کم، توانایی بالا در تغییر شکل، مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر دمای پایین و یخ زدگیفیلتراسیون، جداسازی و زهکشی، بهبود عملکرد خاک و سازه، افزایش استحکام و تقویت، کنترل فرسایش، تثبیت خاک، استحکام بالا، مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر میکروارگانیسم ها، حفاظت از شیب، مقاوم سازی بسترها
ضخامت بین 0.5 تا 3 میلی مترضخامت بین 0.2 تا 1 میلی متر
غیر قابل نفوذ و عدم اجازه عبور مایعات  نفوذپذیر و اجازه عبور مایعات (همراه با ژئوممبران به عنوان یک ماده کامپوزیت ضد آب و نفوذناپذیر عمل می کند)
راه آهن، بزرگراه، سالن های ورزشی، سدها، تونل ها، محل دفن زباله، استخرهای کشاورزی و …بزرگراه‌ها (جاده سازی های موقت)، راه آهن، خاکریز، سد خاکی و سنگی، فرودگاه، زمین ورزشی و سایر پروژه ها

گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *