هاردنر پلی آمین

هاردنر پلی آمین

هاردنر پلی آمین

هاردنر پلی آمین چیست

هاردنر که به عنوان عامل پخت و یا سخت کننده نیز شناخته می‌شود جزیی است که برای پخت رزین اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد زیادی هاردنر برای پخت رزین اپوکسی استفاده می‌شود که یکی از متداول ترین آنها هاردنرهای پایه آمینی است. هاردنرهای نوع آمین از آمونیاک (NH3)  تشکیل شده‌اند که بر اساس تعداد آمین در مولکول به گروهایی از جمله مونو آمین، دی آمین، تری آمین یا پلی آمین تقسیم می‌شوند و بر اساس نوع هیدروکربن موجود شامل انواعی مثل آلیفاتیک، سیکلوآلیفاتیک، آروماتیک، آمین اصلاح شده و … می‌باشند و هرکدام خواص و کاربردهای منحصر بفرد خود را دارند.

در این مقاله به هاردنر نوع پلی آمین خواهیم پرداخت:

هاردنر پلی آمین  (Polyamine Hardener) جزیی از خانواده‌ی هاردنرهای نوع آمین است که در ساختار خود چندین گروه آمینی دارد و معمولا  برای پخت اپوکسی در دمای اتاق استفاده می‌شود.

رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی هر دو بصورت مایع هستند که وقتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، در دمای اتاق واکنش داده و اتصالات عرضی بین این دو ماده شیمیایی تشکیل می‌شود. وقتی تعدادی از این اتصالات عرضی شکل گرفت سیستم به حالت ژل در آمده و در ادامه با تکمیل شدن اتصالات سیستم به حالت جامد در آمده و اصطلاحا پخته می‌شود.

ویژگی‌های هاردنر پلی آمین

  • مقاومت شیمیایی مناسب، مقاومت در برابر انواع اسیدها و بازها
  • معمولا بی رنگ و شفاف
  • مقاومت در برابر عوامل خورنده
  • مقاومت مکانیکی
  • بهبود مقاومت در برابر سایش و همچنین خراش
  • چسبندگی بالا به بستر
  • پخت  سریع در دمای محیط و حتی دماهای پایین تر از آن
  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاومت الکتریکی مناسب
  • ویسکوزیته کم

کاربردهای هاردنر پلی آمین

هاردنر پلی آمین در تولید انواع محصولات اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هاردنر پلی آمین، معمولا موجب بهبود سختی فیلم، مقاومت در برابر سایش، حرارت و مقاومت شیمیایی می‌شود. همچنین استفاده از هاردنر پلی آمین خاصیت مقاومت در برابر میکروب‌ها و مقاومت به کفپوش اپوکسی می‌بخشد که آن را برای استفاده به عنوان کفپوش‌های مختلف از جمله کفپوش بیمارستانی، صنعتی، آشپزخانه، رستوران و… به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

از سویی دیگر مقاومت دی الکتریک بالای این هاردنر موجب انتخاب آن به عنوان هاردنر برای تولید کفپوش‌های آنتی استاتیک و کانداکتیو شده است. اما نکته مهم این است که پلی آمین مقاومت پایینی در برابر تابش نور آفتاب و اشعه UV  از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد از کفپوش اپوکسی با هاردنر پلی آمین در محیط‌های بسته استفاده شود.

از دیگر کاربردهای هاردنر پلی آمین می‌توان به چسب‌ها، پوشش‌های بدون حلال، جداره‌های تانک‌ها و عایق اشاره کرد.

هاردنر پلی آمین

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *