هاردنر اپوکسی و کاربردهای آن

هاردنر اپوکسی

هاردنر اپوکسی و کاربردهای آن

سیستم‌های رزین اپوکسی از دو قسمت A و B تشکیل شده است. قسمت A رزین و  قسمت B هاردنر است که همچنین به عنوان  عامل پخت و یا عامل “سخت کننده” نیز شناخته می‌شود. هاردنر مسئول واکنش با گروه‌های اپوکسی موجود در رزین اپوکسی است. واکنش هاردنر با رزین‌های اپوکسی منجر به ایجاد مواد سخت و ترموست می‌شود. این مواد ترموست اغلب به عنوان پوشش و به عنوان اجزاء در محصولات نهایی مانند چسب‌ها یا کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

نوع هاردنر هم بر ویژگی‌های پخت یک سیستم رزین اپوکسی و هم بر عملکرد نهایی ترموست تأثیر می‌گذارد. ویژگی‌های پخت شامل مواردی مانند مدت سخت شدن و سرعت پخت لایه نازک است، در حالی که عملکرد ترموست شامل مواردی مانند سختی، دمای انتقال شیشه و استحکام کششی است.

انواع هاردنر اپوکسی

  • پلیمرکاپتان
  • پلی آمید و آمیدوامین
  • آمین
    • آمین آلیفاتیک
    • آمین سیکلوآلیفاتیک
    • آمین معطر
  • فنالکامین

هاردنر پلیمرکاپتان

با توسعه بی نظیر استحکام سبز، پلیمرکاپتان‌ها برای کاربردهای حساس زمانی مناسب هستند. سرعت پخت پلیمرکاپتان را می‌توان با سرعت 30 ثانیه تا 30 دقیقه (زمان ژل) تنظیم کرد. هاردنر پلیمرکاپتان به دلیل کاهش وابستگی به دمای پخت شناخته شده‌اند. این امر باعث می‌شود پلیمرکاپتان‌ها به ویژه در کاربردهای مقیاس کوچک و با کاربرد در دماهای پایین ارزشمند باشند.

هاردنر پلی آمید و آمیدوامین

پلی آمیدها و هاردنرهای اپوکسی آمیدوآمین بر پایه زنجیره های آلیفاتیکی هستند که از طریق پیوندهای آمیدی به هم متصل شده اند. این ساختار منحصر به فرد، چقرمگی را به ترموست نهایی می‌بخشد. این چقرمگی به افزایش عملکرد مشاهده شده در مواردی مانند مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر ترک و چسبندگی زیرلایه تبدیل می‌شود.

هاردنر پلی آمید و آمیدوآمین عمدتاً در ویسکوزیته مربوطه متفاوت هستند. پلی آمیدها بسیار چسبناک تر از آمیدوآمین ها هستند. هر دو عامل پخت در ترموست نهایی مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارند. مقاومت عالی در برابر آب، همراه با چقرمگی، هاردنر پلی آمید و آمیدوآمین را در کاربردهایی مانند چسب، پوشش‌های پرایمر، پوشش‌های مانع رطوبت و گلدان الکتریکی به گزینه‌های ترجیحی تبدیل می‌کند.

هاردنر آمین

بسیاری از هاردنرهای اپوکسی که امروزه استفاده می‌شوند از انواع آمین‌ها هستند. هاردنر آمین به دلیل سرعت عملی و عملکرد نهایی ترموست به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه نوع اصلی از هاردنر وجود دارد:

  • هاردنر آمین آلیفاتیک

آمین‌های مبتنی بر زنجیره های آلیفاتیک خطی که به سرعت در دمای محیط واکنش نشان می‌دهند.

کاربردهای رایج: کفپوش، بتن، پوشش‌های فولادی

  • هاردنر آمین سیکلوآلیفاتیک

آمین‌های مبتنی بر زنجیره‌های آلیفاتیک حلقوی که بهبودهایی را در مقاومت شیمیایی و دمای انتقال شیشه نشان می‌دهند.

کاربردهای رایج: کفپوش، بتن، پوشش‌های فولادی، قطعات کامپوزیتی تقویت شده با فیبر با نیازهای مقاومت در برابر حرارت پایین

هاردنر اپوکسی
  • هاردنر آمین آروماتیک

آمین‌های مبتنی بر ساختار آروماتیک که منجر به دمای انتقال شیشه‌ای بالا می‌شود.

کاربردهای رایج: قطعات کامپوزیتی تقویت شده با الیاف، درجه حرارت بالا، پوشش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی

هاردنر فنالکامین

هاردنر فنالکامین بر اساس یک ساختار کاردانول تجدید پذیر زیستی هستند. با توجه به این ساختار مشتق شده از کاردانول، فنالکامین‌ها مانند پلی آمیدها و آمیدآمین‌ها دارای مقاومت و چقرمگی عالی در برابر آب هستند. با این حال، فنالکامین‌ها عملکرد پخت در دمای پایین را بهبود بخشیده‌اند. این افزایش عملکرد پخت در دمای پایین باعث محبوبیت فنالکامین‌ها در کاربردهای پوشش در فضای باز می‌شود زیرا امکان استفاده طولانی تر در فصل‌های سرد را فراهم می‌کند. کاربردهای رایج شامل پوشش‌های دریایی، پرایمرهای صنعتی و پوشش‌های مانع رطوبت می‌باشد.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *