کدام کفپوش اپوکسی برای شما مناسب است

انواع کفپوش اپوکسی

کدام کفپوش اپوکسی برای شما مناسب است

کدام کفپوش اپوکسی؟

کفپوش اپوکسی که شامل دو جز اصلی رزین و هاردنر است به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فردی همچون مقاومت شیمیایی، مکانیکی، سایشی، چسبندگی مناسب به سطوح زیرین، قابلیت رنگ پذیری، دوام و عمر مفید طولانی در بسیاری از صنایع و حتی مناطق مسکونی کاربردهای متنوعی دارد. در ادامه مطلب به انواعی از کفپوش اپوکسی، ویژگی‌ها و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک (ANTI-STATIC)

کفپوش آنتی استاتیک، یک سیستم  کفپوش چندلایه و بدون درز بر پایه‌ی رزین اپوکسی است. این کفپوش در فضاهای داخلی و در محیط‌هایی که در معرض بار متوسط هستند و یا محل‌های که تجمع بار الکترو استاتیک در آنها نامطلوب است مورد استفاده قرار می‌گیرد.  مهمترین ویژگی‌ای که کفپوش‌های این محیط ها باید داشته باشند شامل: تخلیه بار الکترواستاتیک، زیبایی ظاهری، قابلیت درزگیری و آب بندی بالا، ممانعت از تجمع گرد و غبار، مقاومت شیمیایی بالا و آسانی در تمیز کردن است.

یک کفپوش آنتی استاتیک اپوکسی معمولا شامل  اجزای زیر است:

این کفپوش روی زیرلایه بتونی (1) اجرا می‌شود. روی بتون یک لایه درزگیر (2) قرار داده می‌شود. در مرحله بعد الکترودها (معمولا نوارهای مسی (3)) که بارهای الکتریکی را جمع کرده و سپس آنها را به زمین منتقل می کنند باید روی درزگیر قرار داده شود. لایه بعدی یک سطح هادی (4) است که بارهای الکترواستاتیک را به الکترودهای زمینی منتقل تخلیه می‌کند. آخرین لایه، یک سیستم پوششی (5) است که هم پخش بارها در لایه‌ی قبلی را تضمین می‌کند و هم یک پوشش با مقاومت مکانیکی و شیمیایی ایجاد می کند.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

این کفپوش‌ها بطور وسیعی در صنایع الکترونیکی، مخابرات، خودرو، داروسازی، هوا فضا، اتاق‌های عمل، اتاق‌های کامپیوتر و به طور کلی در هر صنعتی که احتمال جرقه و یا انفجار وجود دارد، کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید (ACID RESISTANT)

پوشش کف ضد اسید اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنرهای پلی آمینی تهیه می‌شود. این پوشش، یک سیستم یکپارچه و بدون درز است که روی سطوح بتنی، فلزی، سنگی و … قابل اجرا می‌باشد و مقاومت بالایی در برابر اسیدهای قوی، بازها، حلال‌ها و الکل‌ها ایجاد می‌کند.

از دیگر مزایای کفپوش‌های اپوکسی ضد اسید می‌توان به سرعت بالای پخت حتی در دماهای پایین اشاره کرد که همین ویژگی موجب صرفه جویی در زمان پردازش و نصب کفپوش می‌شود.

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش‌های ضد اسید اپوکسی در تمام صنایعی که با اسیدها  سروکار دارند کاربرد دارد از جمله: صنایع غذایی، داروسازی‌ها، صنایع شیمیایی، آزمایشگاه‌ها، محل نگهداری باطری‌ها، صنایع نفت و گاز و…

کفپوش‌ اپوکسی بهداشتی (HYGIENIC)

مسئله‌ی بهداشت در تمام صنایع و محیط‌هایی که با سلامتی انسان‌ها در ارتباطند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین این صنایع به پوشش‌ها و کفپوش‌هایی نیاز دارند که بتواند در مقابل انواع آلودگی‌ها مقاومت کند. پوشش‌های ضد باکتری(Antibacterial)  و ضد میکروبی (Antimicrobial) اپوکسی، سیستم یکپارچه و بدون درزی هستندکه می‌تواند روی انواع سطوح بتنی، سیمانی، فلزی و سنگی اجرا شده و مقاومت بالایی در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و دیگر انواع آلوده کننده‌ها ایجاد می‌کند و در نتیجه بهداشت محیط تضمین می‌شود.

برای استفاده از کفپوش‌های بهداشتی اپوکسی، ابتدا باید سطح زیرین آماده سازی شود که مهمترین بخش این عملیات، پاک سازی سطح از تمامی عوامل آلوده کننده از جمله گرد و غبار، روغن، رنگ و حتی رطوبت است. در تهیه این پوشش‌ها علاوه بر دو جز رزین و هاردنر از افزودنی‌های ضد میکروبی نیز استفاده می‌شود. مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر ضربه از دیگر ویژگی‌های این نوع کفپوش اپوکسی است.

کفپوش اپوکسی بهداشتی

پوشش‌های بهداشتی به طور گسترده در محیط‌های زیر کاربرد دارند:

  1. بیمارستان و کلینیک‌ها
  2. کارخانجات تولید مواد غذایی و نوشیدنی
  3. کارخانجات تولید تجهیزات پزشکی
  4. اتاق‌های تمیز
  5. داروسازی‌ها
  6. آشپزخانه‌های صنعتی
  7. آزمایشگاه‌ها

کفپوش اپوکسی ضد گرد و غبار (ANTI-DUST)

پوشش‌های کف آنتی داست اپوکسی که می‌توانند هم بر پایه آب و هم بر پایه حلال (بنابر هدف مورد نظر) ساخته شوند بر روی انواع سطوح بتنی، سیمانی، فلزی، سنگی، موزاییکی و … قابل اجرا هستند. این پوشش‌ها خاصیت ضد گرد و غبار خوبی را به همراه مقاومت شیمیایی و سایشی و همینطور چسبندگی  ایجاد می‌کنند.

از صنایعی که کفپوش های آنتی داست اپوکسی کاربرد دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع نظامی
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی
  • پتروشیمی
  • بیمارستان‌ها
  • و …

کفپوش اپوکسی ضد لغزش (ANTI-SLIP)

سیستم کف ضد لغزش اپوکسی، یک پوشش سخت، چند لایه و بدون درز است که برای استفاده در محیط داخلی که در آنها  خاصیت ضد لغزشی کف بسیار مهم است مانند کشتارگاه‌ها، کارخانجات لبنیات، کارخانه‌های فرآوری ماهی ، آشپزخانه‌ها ، پارکینگ‌ها ، آزمایشگاه‌ها و بسیاری از محیط‌های پرتردد از جمله استادیوم‌ها و سایر اماکن عمومی طراحی شده است.

کفپوش اپوکسی ضد لغزش

برای استفاده از این پوشش ابتدا بستر بتن یا سیمان (1) باید آماده سازی شود. این سطح باید تمیز، خشک، بدون ترک و خراش باشد. لایه اولیه شامل درزگیر به همراه پرکننده‌ی مناسب، که می‌تواند شامل ماسه کوارتز یا سایر ریزدانه‌های معدنی باشد، (2) است. لایه‌های بعدی متشکل از یک پوشش خود تسطیحی(3) و چسب اپوکسی است که با نوع مناسبی فیلر پر شده است. این فیلرها  یک سطح زبر بوجود می‌آورند که دارای مقاومت شیمیایی و خاصیت ضد لغزشی بالایی می‌باشد.

کفپوش اپوکسی تزئینی (DECORATIVE)

کفپوش دکوراتیو که با نام کفپوش‌های سه بعدی (3D) نیز شناخته می‌شود، به سطح زیرین خود زیبایی و جلوه‌ی خاصی می‌بخشد و بیشتر به منظور تزیین کف استفاده می‌شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که از آنجا که این کفپوش‌ها بر پایه رزین و هاردنرهای اپوکسی تهیه می‌شوند، علاوه بر زیبایی ظاهری ویژگی‌های منحصر به فرد اپوکسی‌ها شامل دوام و مقاومت بالارا نیز فراهم می‌کنند و در عین حال نگهداری و تمیز کردن آنها نیز آسان است.

کدام کفپوش اپوکسی تزئینی

این کفپوش‌ها روی سطوح فلزی، سرامیکی، موزاییکی، بتنی و… قابل اجرا بوده و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع موجود می‌باشند.

از کفپوش‌های دکوراتیو اپوکسی می‌توان در لابی هتل‌ها، ادارات، سالن‌های اجتماعات کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، گالری‌های هنری، استادیوها و … استفاده کرد.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *