کفی کفش پی یو و انواع دیگر کفی کفش

انواع کفی کفش

کفی کفش پی یو و انواع دیگر کفی کفش

کفی کفش چیست

کفی کفش همانطور که از نام آن مشخص است جزیی است که می‌توانید آن را به کفش خود اضافه کنید تا تناسب و تعادل برای پاها و همچنین حرکات شما ایجاد کند. همچنین شما می‌توانید از کفی های خاصی استفاده کنید که مانند یک عایق برای پاهای شما در هوای سرد عمل کرده و یا راه حلی برای تقویت جریان هوا و خوشبو نگاه داشتن کفش‌های شما باشد. طبق تحقیقات انجام شده تاریخچه‌ی کفی کفش به سال 1845 باز می‌گردد.

کفی که کف داخلی نیز گفته می‌شود، اغلب قابل جابجایی هستند تا بتوانید آنها را به راحتی  و در هر زمانی که نیاز داشتید از کفش خود خارج کرده و حتی در کفش دیگری قرار دهید. کفی می‌تواند بخشی یا کل کفش شما را بپوشاند تا از ساپورت و ثبات بهتری برخوردار شوید. در حالی که بعضی از افراد روزانه از کفی استفاده می‌کنند، برخی دیگر فقط برای بهبود عملکرد ورزشی از آن استفاده می‌نمایند. بهبود تعادل کفش می‌تواند به شما در هنگام فعالیت‌هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری و ورزش، احساس راحتی و قدرت بیشتری دهد.

مزایای کفی کفش

داشتن کفی کفش مناسب در طول روز مزایای بیشماری برای پا و همچنین سایر بخش‌های بدن به همراه دارد و دلیل آن این است که ساختار پا به تنظیم و تعادل حرکات سایر اعضای بدن کمک می‌کند.

  • ساپورت قوس پا: شاید بزرگترین مزیت کفی کفش همین باشد؛ بخصوص برای کسانی که کف پای صافی دارند. کفی با نگه داشتن قوس پا در یک سطح حرکتی قابل قبول، به محافظت از پا هنگام وارد آمدن ضربات مختلف کمک کرده و یا از وارد آمدن صدمات در طول حرکت جلوگیری می‌کند و این موضوع برای اشخاصی که درگیر ورزش‌هایی هستند که نیاز به پریدن و دویدن دارد، بسیار سودمند است.
ساپورت قوس پا
  • کمک به اصلاح الگوی حرکت: پاهای شما راهنمای حرکت تمام قسمت‌های بدن شما هستند، بنابراین اگر اشکالی در آنها بوجود بیاید، طبیعی است که سایر قسمت‌های بدن شما نیز دچار مشکل شود. کفی کفش با اصلاح الگوی حرکت پاهای شما سعی می‌کند تحرکات مناسب درتمام بخش های بدن شما را اصلاح کند.
  • بهبود در عملکرد: اگر شما یک ورزشکار باشید می‌دانید که مشکلاتی از جمله صافی کف پا، شما را در معرض فشارهای مکرر قرار می‌دهد. کفی کفش راه حل مناسب برای کاهش حرکات غیر طبیعی بدن ارایه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را ذخیره کنید و در عین حال ریسک جراحات کاهش یابد.
  • تسکین درد پا و پایین تنه بدن: ممکن است که دردهای آزار دهنده در قسمت پا از جمله ورم پا، میخچه، پینه پا، کمر و یا زانو که ناشی از اشکالات در وضعیت قرارگیری پا به دلیل ارتباط بین پا و قسمت پایین بدن از جمله زانو، مچ پا، لگن و.. . وقتی که کف پا صاف باشد را تسکین دهد. این اثر مانند یک دومینو به سایر نقاط منتقل می‌شود. استفاده از کفی کفش مناسب تا حد زیادی این نقص را جبران می‌کند.
  • ساده و مقرون به صرفه: کفی کفش ساده ترین راه حل برای فراهم کردن پشتیبابی برای کف پاهای صاف در طول روز و در مقایسه با سایر گزینه‌های گران قیمت است. با جایگذاری کفی مناسب در کفش‌ها شما به سادگی در زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد، از جهت نیاز کمتر به مراجعه به پزشک برای درمان مشکلات پا، کمر و … که در دراز مدت صرفه اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت.

انتخاب کفی کفش

تمامی مزایای گفته شده در صورتی حاصل می‌شود که شما یک کفی کفش مناسب انتخاب کنید.

برای انتخاب کفی مناسب باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. اولین مسئله این است که بدانید کف پای هر شخص ممکن است قوسی با شکل متفاوت از جمله قوس زیاد، متوسط و یا کم داشته باشد و شناخت آنها کمک بسیاری در انتخاب و تهیه‌ی کفی مناسب می‌کند.  عامل دیگری که باید در نظر گرفت نوع راه رفتن شماست. سه نوع راه رفتن کلی وجود دارد:

  • چرخش بیش از حد به درون (Over-pronation): پا به داخل چرخانده می‌شود (این حالت متداول ترین است)
  • برون گرداندن(Supination): پا به سمت بیرون می‌چرخد
  • خنثی (Neutral): پاها نه بیش از حد به بیرون و نه به درون می‌چرخند.
انواع چرخش پا

شما همچنین باید در نظر بگیرید که ممکن است از چه مشکلاتی در پا رنج ببرید، مانند ورم کف پا، پینه پا، خار پاشنه یا سایر مشکلات شایع پا که می‌تواند انتخاب کفی مناسب برای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

هنگامی که نوع قوس، نوع راه رفتن و مشکلات پا را در نظر گرفتید وقت آن است که کفی خود را انتخاب کنید.

کفی‌ها به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: کفی راحتی، کفی قالبی و کفی طبی (ارتوپدی).

کفی‌های راحتی هنگامی که پای شما از دویدن ، ورزش یا ایستادن ناراحت و یا خسته باشد گزینه مناسبی است زیرا به منظور افزایش ساپورت قوس طراحی شده اند. اگر این کفی مشکل شما را برطرف نکرد، ممکن است شما به چیزی کمی مناسب تر مانند کفی‌های قالبی یا طبی نیاز داشته باشید. کفی‌های قالبی برای کمک به مشکلاتی مانند Over-pronation، یا قوس‌های بسیار کم و صاف ساخته شده اند. کفی طبی نیز مشابه قالبی هستند با این تفاوت که توسط پزشک تجویز شده و یک متخصص به طور خاص آن را برای پای شما ساخته است.

قوس پا

اگر سعی دارید عملکرد خود را افزایش دهید، کفی‌های قالبی برای بهینه سازی حرکت طبیعی پا، جذب ضربه و فعال ماندن برای مدت زمان طولانی طراحی شده اند.

آیا به دنبال تسکین هستید؟ کفی‌های راحت ساپورت قوس را فراهم کرده و به نواحی پشت و زانو کمک می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

آیا می‌خواهید درد را کنترل کنید؟ کفی‌های طبی که می‌توانند نقش کنترل کننده‌ی درد را ایفا کنند، و اغلب از ژل ساخته می شوند و گاهی اوقات فقط برای پاشنه پا ساخته می‌شوند، به منظور کمک به کاهش اثرات پینه، ورم کف پا و خار پاشنه طراحی شده اند. آنها می‌توانند درد در کمر، زانو و پاشنه شما را بهبود بخشند. آنها همچنین به جذب ضربه کمک می‌کنند و می‌توانند عمر کفش شما را افزایش دهند.

اطمینان حاصل کنید که کفی‌ها به درستی در کفش‌های شما قرار گرفته باشند، زیرا کفی‌های ناسازگار باعث کشیدگی و آسیب به پا می‌شوند و در این صورت آسیبی که وارد می‌کنند بیشتر از کمک آنهاست.

انواع کفی کفش

در این بخش از مقاله به تعدادی از موادی که برای کفی کفش کاربرد دارد پرداخته خواهد شد. باید توجه داشت که این لیست می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد.

کفی کفش پی یو

کفی کفش PU  که از نوع فوم نرم پلی یورتان است و به دلیل داشتن خواص منحصر به فردی از جمله انعطاف پذیری بالا، مقاومت کششی، مقاومت در برابر سایش، راحتی و ساپورت بیشتر پا، کنترل بو و رطوبت ناشی از تعریق پا، جذب شوک که مقاومت عالی در برابر فرسایش فراهم می کند و… می‌تواند به عنوان کفی کفش‌های ورزشی، پیاده روی، چرمی، بوت، کفش زمستانی‌، صندل، کفش‌های با پاشنه‌های تخت، کوتاه و بلند و… استفاده شود.

کفی کفش پی یو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی کفی کفش پی یو به مقاله کفی کفش پلی یورتان مراجعه کنید.

کفی کفش مموری فوم

مموری فوم که با عنوان  فوم حافظه‌دار نیز شناخته می شود فومی ساخته شده از پلی یورتان است. کفی های مموری فوم راحتی و پشتیبانی را برای پاهای شما فراهم می‌کنند.کفی‌های مموری فوم کاربردهای گسترده ای دارند (هم برای استفاده‌های گاه به گاه و هم برای فعالیت‌های ورزشی که سطح ضربه بالاتری دارند). آنها همچنین در کفش‌های طبی نیز پرکاربرد هستند. ویژگی این فوم قالب پا شدن است به نحوی که پس از چند قدم راه رفتن کاملا قالب پا شده و گودی کف پا را پر می‌کند و از وارد شدن فشار به پاها و کمر جلوگیری می‌کند.

کفی کفش مموری فوم
کفی کفش چرم

کفی کفش چرم امکان تنفس بهتری برای پا را فراهم می‌کند، شکل خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از مشکلات شایع پا مانند تعریق بیش از حد بخصوص در هنگام ورزش جلوگیری کنید. اما این کفی‌های کفش ها در مقابل سایر انواع قیمت بیشتری دارند.

کفی کفش چرم
کفی کفش پلاستیک

کفی‌های پلاستیکی از پلاستیک سخت و جامد ساخته نشده‌اند که احساس ناراحتی در پا ایجاد کند، بلکه آنها از نوع انعطاف پذیر و بادوام هستند.کفی های پلاستیکی به جای تمرکز وزن بدن در یک نقطه، آن را در کل بدن توزیع کرده و برای افراد سنگین وزن یا افرادی که سبک زندگی بسیار فعالی دارند یا در معرض ضربات و فرسایش بیشتری هستند ایده آل هستند.

کفی کفش پلاستیک
کفی کفش EVA

EVA (اتیلن وینیل استات) ماده ای مبتنی بر فوم است که استفاده از آن به عنوان کفی به دلیل ساپورت و تسکین دهنده بودن متداول شده است. کفی‌های EVA به عنوان یک جاذب شوک ایده آل هستند و از پا در برابر ضربه محافظت می‌کنند  کفی کفش EVA برای کفش‌های ورزشی مورد استفاده هستند فقط باید توجه داشت که این ماده به مدت بسیار طولانی نمی‌تواند در مقابل سایش و فرسایش مقاوت کند.

کفی کفش eva
کفی کفش سیلیکون

کفی سیلیکونی به عنوان کفی طبی (ارتوپدی) استفاده می‌شود که برای مشکلاتی از جمله خار پاشنه، تاندون آشیل، خستگی و… مناسب است. در حقیقت خواص ویژه سیلیکون از جمله نرمی، انعطاف پذیر و الاستیک، کشش و عدم تغییر شکل درد ناشی از کف پا را جذب می‌کند و  راحتی پا را بالا می‌برد.

کفی کفش سیلیکون

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *