رزین مقره و بوشینگ اپوکسی (اپوکسی در صنعت برق)

رزین مقره و بوشینگ

رزین مقره و بوشینگ اپوکسی (اپوکسی در صنعت برق)

رزین اپوکسی در صنایع گوناگونی کاربرد دارد که یکی از آنها صنعت برق است. در حقیقت، اپوکسی می‌تواند به عنوان چسب، درزگیر، پوشش، قالب، رزین مقره و بوشینگ، ترانس برق و… مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب نوع ویژه اپوکسی برای هر کاربردی نه تنها نیازمند درک صحیح از خواص دی الکتریک بلکه بسیاری خواص دیگر از جمله استحکام فیزیکی و مکانیکی، مقاومت شیمیایی، دمای عملیاتی، پایداری ابعادی و مقاومت در برابر شوک و ارتعاشات است.

رزین اپوکسی برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی به دو گروه کلی تقسیم می‌شود :

  • اپوکسی با هاردنر نوع آمین
  • اپوکسی با هاردنر انیدرید

 سیستم‌های رزین اپوکسی که حاوی آمین هستند اغلب به عنوان چسب، سیلانت و پوشش استفاده می‌شوند. ترکیبات اپوکسی انیدرید در درجه‌ی اول برای اهداف کپسوله سازی استفاده می‌شود، به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به درجه حرارت بالا یا حجم زیاد دارند.

از مهمترین کاربردهای رزین اپوکسی در صنعت برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزین مقره و بوشینگ اپوکسی (Insulator / Bushing)
  • عایق ترانس
  • و…

در ادامه مقاله به کاربردهای اپوکسی در صنعت برق پرداخته خواهد شد.

رزین مقره و بوشینگ اپوکسی

بوشینگ‌های الکتریکی اجزای ضروری هستند که در بسیاری از تجهیزات الکتریکی از جمله ترانسفورمرها، مدارها و قطع کننده مدارها، خازن‌ها و … کاربرد گسترده ای دارند. این دستگاه به ظاهر ساده، عملکرد حیاتی انتقال جریان با ولتاژ بالا را از طریق محفظه تجهیزات انجام می‌دهند. این عمل توسط ایجاد یک مانع بین هادی و محفظه فلزی صورت می‌گیرد.

رزین مقره و بوشینگ اپوکسی

رزین‌های اپوکسی که اغلب بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، رزین‌های اپوکسی آلیفاتیک، سیکلوآلیفاتیک و یا رزین اپوکسی های اصلاح شده هستند. رزین اپوکسی سیکلوآلیفاتیک که حاوی یک یا چند حلقه سیکلوآلیفاتیک در مولکول است، ویسکوزیته‌ی پایینی در دمای اتاق نشان می‌دهند، اما مقاومت دمایی بیشتری نسبت به اپوکسی آلیفاتیک دارد. با این حال، واکنش پذیری آنها نسبت به سایر کلاس‌های رزین اپوکسی بسیار پایین است و معمولاً پخت آنها در دمای بالا و با استفاده از شتاب دهنده‌های مناسب صورت می‌گیرد.

انواع و کاربرد رزین مقره و بوشینگ اپوکسی

صفحات بوشینگ

صفحات بوشینگ ولتاژ متوسط و صفحات بوش ولتاژ بالا در دستگاه‌های الکتریکی مختلف مانند ترانسفورماتور ابزار، ترانسفورماتورهای پر از روغن و سایر تجهیزات ولتاژ متوسط استفاده می‌شود.

کاربرد رزین مقره و بوشینگ
رزین مقره و بوشینگ
مقره بک پلاگ

بک پلاگ اصطلاح دیگری برای پلاگ خاتمه است که به عنوان انتهای مقره برای اتصالات کابل ولتاژ متوسط یا به اصطلاح اتصالات قابل جدا شدن اجزای مخروطی خارجی استفاده می‌شود.

مقره بک پلاگ
محفظه اپوکسی

اپوکسی کست رزین، یک پلیمر خاص است که توانایی مقره الکتریکی بالایی دارد. قدرت شکست الکتریکی رزین‌ها بسته به نوع سیستم بین 20 کیلو ولت بر میلی متر تا 40 کیلو ولت بر میلی متر است. بدلیل مقاومت بالا در برابر مقره ، محفظه‌های رزین برای سوئیچ‌ها در کاربردهای ولتاژ متوسط استفاده می‌شود و در بسیاری از پست‌های الکتریکی / ایستگاه‌های ترانسفورماتور یافت می‌شود. محفظه‌های اپوکسی تقریباً در هر شکل و ابعادی مورد نیاز ریخته می‌شوند و بنابراین برای محلول‌های مقره مخصوص مشتری ایده آل هستند.

محفظه اپوکسی
ترمینال‌های اپوکسی

ترمینال‌های اپوکسی یا بوش‌های ترمینال اپوکسی صفحات گرد یا مربعی شکل از رزین اپوکسی هستند که پیچ و مهره‌های کوچک یا کابل‌های مختلف از بوش عبور می‌کنند. این صفحات بوش برای انواع مختلف ترانسفورماتور مانند ترانسفورماتور ابزار یا ترانسفورماتورهای پر از روغن استفاده می‌شود. گاهی به این کالاها بلوک ترمینال نیز می‌گویند.

ترمینال های اپوکسی
مقره‌های پست فشار ضعیف

این مقره ها می‌توانند از رزین اپوکسی یا پلی استر ساخته شوند و عمدتا در تابلوهای فشار ضعیف استفاده می‌شود.

مقره های پست فشار ضعیف
پلاگین‌های خاتمه

پلاگ قطع کننده کابل در اتصالات کابل ولتاژ متوسط ​​استفاده می‌شود. دو مدل بوش استاندارد و قابل قبول وجود دارد-مخروط بیرونی و داخلی-هر کدام مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، سیستم مخروطی داخلی به طور معمول پایداری مکانیکی بالاتری را ارائه می‌دهد در حالی که سیستم مخروطی خارجی انعطاف پذیری بیشتری برای نصب بر روی سازه‌های مختلف کابل ارائه می‌دهد. بوشینگ های پلاگین برای ترانسفورماتورهای پر از مایع و انواع دیگر سیستم‌های ولتاژ متوسط ​​استفاده می‌شود.

پلاگین های خاتمه
عایق ترانس (Power transformer)

ترانسفورماتورهای رزین اپوکسی طراحی شده‌اند که در برابر آتش، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد کار کنند و از نظر محیط زیست نیز ایمن باشند. علاوه بر این، ترانس‌های رزین اپوکسی سر و صدای کمی ایجاد می‌کنند و بسیار مقرون به صرفه هستند. ترانس‌های رزین اپوکسی ساخته‌ شده با استفاده از فناوری پیشرفته در برابر خرابی مقاوم هستند، بنابراین به عنوان سیستم‌های منبع تغذیه قابل اعتماد عمل می‌کنند.

عایق ترانس

ترانس‌های رزین ریخته‌گری ایمن هستند زیرا نه تنها خاصیت خود اطفاء حریق دارد بلکه در برابر آتش نیز  مقاوم هستند. بنابراین حتی در صورت وقوع آتش‌سوزی در تجهیزات مجاور، هیچ ترسی از گسترش آتش وجود نخواهد داشت. این ترانس‌ها می‌توانند بدون ترس از آتش در داخل خانه استفاده شوند و نیازی به اقدامات اضافی برای ایمنی نیست.

ترانس برق یک ماشین استاتیک است که برای تغییر قدرت از یک مدار به مدار دیگر بدون تغییر فرکانس استفاده می‌شود. از آنجا که هیچ قطعه متحرک یا نیمه متحرک وجود ندارد، ترانسفورماتور به عنوان یک دستگاه ایستا طبقه بندی می‌شود. ترانسفورماتور با منبع تغذیه AC کار می‌کند و بر اساس اصل القایی متقابل عمل می‌کنند.

ترانس برق

ترانسفورماتور رزین ریخته‌گری نام دیگری دارد که ترانسفورماتور نوع خشک است. آنها از نوع ترانسفورماتور توزیع هستند که از مایع برای خنک کردن سیم پیچ استفاده نمی‌کنند بلکه توسط هوا خنک می‌شود.

ترانسفورماتور رزین ریخته گری

 در زیر برخی از مزایای ترانسفورماتور رزین ریخته‌گری‌شده که باعث محبوبیت آن برای استفاده در سایت‌های تجاری، صنعتی و مسکونی باشد بیان شده است:

1. ترانسفورماتورهای رزینی ریخته گری خود خاموش کننده هستند و خطر آتش سوزی کمی دارند:

عایق ترانس از رزین اپوکسی و مخلوط پودر کوارتز (یک ماده سازگار با محیط زیست) تشکیل شده است. آنها از آتش سوزی جلوگیری می‌کنند. آنها تقریباً بدون تعمیر و نگهداری هستند، بنابراین نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت اطفاء حریق ندارید. علاوه بر این، ترانسفورماتور رزین ریخته گری نیز گازهای سمی تولید نمی‌کند، حتی با قوس الکتریکی نیز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

2. بدون استفاده از روغن

فقط برای خنک کردن سیم پیچ به هوا نیاز دارد. بنابراین، برای بررسی سطح مایع، آزمایش روغن، هزینه‌های بازیافت روغن و آزمایش دی الکتریک برای جذب رطوبت، نیازی به هزینه و نیروی اضافی ندارید. از آنجا که تقریباً بدون تعمیر و نگهداری هستند، هنگام کار هیچ نشتی روغن وجود ندارد که نیاز به تعویض واشر باشد.

3. ایمن و دوستدار محیط زیست

ترانسفورماتورهای رزینی ریخته گری هیچ گونه خطری برای نشت روغن و آلودگی محیط زیست ایجاد نمی‌کنند. در حالت عادی، انفجار ترانسفورماتور به دلیل استفاده از مواد غیر سمی قابل خود خاموش کردن، حتی با آتش سوزی خارجی بسیار بعید است. آنها همچنین برای چگالش شدید، محیط های مرطوب و آلوده مناسب هستند. ترانسفورماتورها همچنین ممکن است تغییرات محیطی ناگهانی از  25- درجه سانتی‌گراد تا 40+ درجه سانتی‌گراد را در مدت کوتاهی تحمل کنند.

4. نصب کم هزینه و تلفات کمتر بار

وقتی در محل نصب هستید تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد. هرچه ترانسفورماتور به بار نزدیکتر باشد، تلفات و هزینه کابل کمتر است.

5. قابلیت اطمینان:

 ترانسفورماتورهای رزینی ریخته گری دارای چرخه عمر بیش از ده سال و میزان خرابی پایین در صورت استفاده در پارامترهای طراحی شده خود هستند. این امر آن را به یک جزء بسیار قابل اعتماد تبدیل می‌کند که برای هر زیر ساخت برقی مناسب است.

6. هزینه نگهداری کم

ترانسفورماتور رزین ریخته گری فقط برای خنک شدن به هوا نیاز دارد و آزمایش مایع غیر ضروری می‌شود. سطح کویل صاف آن، تجمع زیاد خاک را حتی در شدیدترین شرایط از بین می‌برد. برای تمیز کردن و بررسی بصری فقط به پرسنل فنی نیاز دارید.

7. ظرفیت اضافه بار کوتاه مدت بالا

ترانسفورماتورهای رزینی ریخته گری می‌توانند بارهای کوتاه مدت را به مراتب بهتر از واحدهای خنک شده با روغن کنترل کنند، زیرا سیم پیچ‌های ترانسفورماتورهای رزینی در رزین محصور شده‌اند، بنابراین اثرات نیروهای محوری و شعاعی تحت بارهای جریان زیاد حذف می‌شود.

8. سطح نویز پایین

به دلیل پشتیبانی از سیم پیچ‌های انعطاف پذیر و چگالی شار طراحی، سطح صدا را در حین کار کاهش می‌دهند.

9. طراحی جمع و جور

بر اساس ماهیت طراحی، ترانسفورماتورهای رزینی ریخته گری فشرده‌تر هستند به طوری که نسبت به واحدهای خنک شده با روغن به فضای کمتری نیاز دارند.

10. پایدار

ترانسفورماتور رزین ریخته گری به صرفه جویی در منابع طبیعی ما کمک می‌کند و ساختار و عملکرد آنها سازگار با محیط زیست است.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *