ساخت لندفیل

ساخت لندفیل

ساخت لندفیل

پیش از پرداختن به فرایند ساخت لندفیل، نخست باید بدانیم لندفیل چیست.

لندفیل چیست

 لندفیل‌، به معنی پر کردن گودال در زمین برای دفع زباله تعریف می‌شود و به عنوان محل دفن زباله یا پسماند شناخته می‌شود. دفن زباله، رایج‌ترین و قدیمی‌ترین شکل دفع زباله می‌باشد. دفن سیستماتیک زباله، در دهه ۱۹۴۰ آغاز شد. زباله‌های موجود در توده‌های لندفیل، معمولا مجموعه‌ای از زباله‌های خانگی و تجاری می‌باشند.

یک لندفیل، شامل یک گودال مهندسی شده و منظم در زمین است که به تعدادی سلول تقسیم می‌شود که هر سلول برای به حداکثر رساندن تراکم و حذف اثرات بالقوه محیطی به درستی مهندسی و طراحی شده است. این سلول‌ها، مملو از زباله‌هایی هستند که قابل بازیافت نمی‌باشند، مانند ضایعات تجاری و صنعتی، مصالح ساختمانی و ….

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله لندفیل چیست در وبلاگ گروه صنعتی مکرر مراجعه نمائید.

ساخت لندفیل

ساخت لندفیل

 فرایند ساخت لندفیل، شامل چندین مرحله و در نظر گرفتن ملاحظات خاص برای اطمینان از مدیریت صحیح زباله، از جمله اطمینان از دفع مناسب زباله و حفاظت از محیط زیست می‌باشد. در ادامه به بررسی یک نمای کلی از نحوه ساخت لندفیل می‌پردازیم:

  1. انتخاب مکان مناسب برای ساخت لندفیل و آماده سازی آن
    • انتخاب مکان مناسب برای دفن زباله و ساخت لندفیل، جهت جلوگیری از آلودگی و انتشار بو بسیار مهم است. لندفیل‌ها، باید از مناطق مسکونی و اکوسیستم‌های آبی و حساس دور باشند. همچنین خاک محل مورد نظر می‌بایست دارای شرایط مناسب جهت جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی باشد. به طور کلی مکان مورد نظر برای ساخت لندفیل، احتمال آلودگی محیطی را باید به حداقل برساند. 
    • محل انتخاب شده برای ساخت لندفیل با پاکسازی پوشش گیاهی و اقدامات کنترل فرسایش، برای جلوگیری از فرسایش خاک در حین ساخت آماده می‌شود.
  2. انطباق با مقررات
    • قبل از شروع ساخت لندفیل، پروژه دفن زباله نیاز به اخذ مجوز از مقامات نظارتی مربوطه دارد. این مجوزها، الزامات و استانداردهای طراحی، ساخت و بهره برداری لندفیل را مشخص می‌کند.
  3. مهندسی و طراحی لندفیل
    • مهندسی و طراحی ساخت لندفیل شامل سه بخش سیستم لاینینگ، سیستم جمع آوری شیرابه و سیستم جمع آوری گاز می‌باشد.
      • سیستم لاینینگ
        • یکی از جنبه‌های حیاتی یک سیستم لندفیل، سیستم لاینینگ آن است. محل‌های دفن زباله مدرن، از لایه‌های متعددی از لاینرهای مصنوعی مانند ژئوممبران با چگالی بالا و خاک رس، جهت ایجاد موانعی استفاده می‌کنند که از آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی اطراف و آلودگی‌های محیطی جلوگیری می‌کند.
      • سیستم جمع‌آوری و تصفیه شیرابه
        • سیستم جمع‌آوری شیرابه در بالای لاینر نصب می‌شود تا مایعاتی را که در هنگام تجزیه زباله تولید می‌شوند، جمع‌آوری کند. هدف از جمع آوری و تصفیه شیرابه، جلوگیری از انتشار آن در محیط است.
        • شبکه‌ای از لوله‌ها و چاه‌های جمع‌آوری در محل دفن زباله نصب می‌شود تا شیرابه‌ها را جمع‌آوری کند. این سیستم، مایعاتی را که از پسماند جامدات نفوذ می‌کند و نیز ذرات محلول و معلق را طی مسیری که داخل محل دفن زباله به دام افتاده است را جمع‌آوری کرده و از طریق لوله‌کشی به سیستم فاضلاب برای تصفیه و گندزدایی منتقل می‌کند.
        • طی این فرایند، شن و سنگ‌های پر کننده به عنوان یک بستر عبوری عمل کرده و به سیستم جمع آوری و فیلتراسیون شیرابه کمک می‌کند. استفاده از یک لایه نازک ژئوتکستایل به عنوان فیلتر، به جلوگیری از مسدود شدن مواد ریز در سیستم جمع آوری شیرابه کمک می‌کند.
        • همچنین از چاه‌های مربوط به پایش آب‌های زیرزمینی برای دسترسی مستقیم به آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود که به طور مرتب جمع آوری و آزمایش شده تا از عدم وجود شیرابه در آن‌ها اطمینان حاصل شود.
      • سیستم جمع آوری گاز
        • با تجزیه زباله‌ها، ترکیبی از متان و گازهای دیگر تولید می‌شود. از آنجایی که این گازها، پتانسیل سوختن یا منفجر شدن دارند.  لوله‌ها و دریچه‌هایی برای جذب و مدیریت این گازها تعبیه شده است که می‌تواند به عنوان منبع انرژی برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده شود.
        • نگهداری منظم زیرساخت‌های دفن زباله، مانند سیستم‌های جمع آوری شیرابه و گاز، برای اطمینان از عملکرد مناسب و جلوگیری از خطرات زیست محیطی بسیار ضروری است.
  4. فرایند تراکم و پوشش
    • سیستم لندفیل، شامل سلول‌هایی است که زباله‌ها در لایه‌هایی در داخل سلول قرار می‌گیرند که برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا، فشرده می‌شوند. زباله‌های جامد به محل دفن زباله منتقل می‌شوند و در سلول‌های تعیین شده قرار می‌گیرند.
    • پس از قرار دادن هر لایه زباله،  با استفاده از ماشین آلات سنگین فشرده می‌شوند تا حجم آن کاهش یابد و فضای بیشتری ایجاد شود و سطحی پایدار برای لایه‌های بعدی زباله ایجاد شود. هنگامی که یک سلول لندفیل پر شد، برای جلوگیری از آفات، کنترل بو و به حداقل رساندن نفوذ آب، آن را با یک لایه نهایی خاک رس و مواد دیگر می‌پوشانند.
    • زمانی که سلولی پر می‌شود و افزودن ضایعات دیگر را نمی‌پذیرد، طبق الزامات قانونی بسته می‌شود.
    • فرایند بسته شدن سلول، شامل پوشش‌هایی برای آب‌بندی زباله‌ها (پوشش‌های ژئوممبران  با چگالی بالا از نوع HDPE) و لایه‌های اضافی خاک (لایه‌ای از خاک سطحی که برای حمایت از رشد پوشش گیاهی، جهت جلوگیری از فرسایش خاک، بذرکاری می‌شود) می‌باشد، که منجر به کاهش اثرات زیست ‌محیطی می‌گردد.
    • پس از بسته شدن سلول، محل دفن زباله، تحت یک دوره مراقبت قرار می‌گیرد که طی آن نظارت و نگهداری برای اطمینان از حفاظت طولانی مدت از محیط زیست صورت می‌گیرد.
    • برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ژئوممبران و ورق ژئوممبران HDPE در وبلاگ گروه صنعتی مکرر مراجعه نمائید.

ایجاد محل دفن زباله و ساخت لندفیل، فرایند پیچیده‌ای است که نیازمند برنامه ریزی دقیق، مهندسی و رعایت مقررات زیست محیطی است. هدف از این کار،  مدیریت موثر زباله‌ها همزمان با کاهش اثرات زیست محیطی می‌باشد.

این نکته را باید در نظر بگیریم که به دلیل متراکم شدن مواد زائد جامد، زمان تجزیه به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل، محل‌های دفن زباله پس از پر شدن، همچنان نیازمند نظارت دقیق هستند تا اطمینان حاصل شود که بر آب‌های زیرزمینی یا خاک‌ها تأثیر نمی‌گذارند. بسیاری از لندفیل‌ها، با پر شدن در طول زمان، فضایی برای افزایش زباله‌های جدید ندارند و گاهی اوقات حذف می‌شوند. به همین دلیل مهم است که استفاده از ابزارهای پایدار، بازیافت اصولی و کمپوست سازی را به عنوان راهی برای افزایش فضای دفن زباله در نظر بگیریم.

همچنین رعایت برخی نکات مهم جهت جلوگیری از آلودگی‌های ایجاد شده توسط محل‌های دفن زباله ضروری است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • استفاده مجدد و بازیافت زباله: با اتخاذ این روش، میزان زباله‌هایی که به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شوند به حداقل می‌رسد و بار کلی لندفیل‌ها کاهش می‌یابد.
  • تفکیک مناسب و اصولی زباله‌ها: با تفکیک صحیح زباله‌ها در منبع، مواد قابل بازیافت، خطرناک و آلی، از زباله‌های عمومی جدا می‌شوند و امکان دفع و بازیافت مناسب و جلوگیری از آلودگی فراهم می‌شود.
  • دفع ایمن زباله‌های خطرناک: عدم دفع ایمن مواد خطرناک منجر به آلودگی زیست محیطی می‌شود.
  • استفاده از فرایند کمپوست سازی: کمپوست سازی زباله‌های آلی، باعث کاهش انتشار متان و غنی سازی خاک می‌شود.
  • علاوه بر موارد مطرح شده، آگاهی عمومی و آموزش در مورد اهمیت دفع زباله، بازیافت و اثرات زیست محیطی محل‌های دفن زباله، تبدیل زباله به انرژی‌ و استفاده از لندفیل، به عنوان آخرین گزینه و راه حل، منجر به جلوگیری از آلودگی‌های محیطی می‌گردد.

گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *