گروت اپوکسی

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی

همه چیز درباره گروت اپوکسی و کاربردهای آن

گروت یک سیال متراکم است که برای پرکردن درزها و تخلخل‌‌هایی که در عناصر مختلف ساختمانی از جمله کاشی وجود دارد استفاده می‌شوند. اگرچه که برخی گروت را به اشتباه با ملات ( مورتار) یکسان در نظر می‌گیرند اما  این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

همانطور که اشاره شد از گروت (Grout) برای پر کردن شکاف ها استفاده می‌شود اما ملات (Mortar) نقش یک چسب را برای اتصال مصالح ساختمانی ایفا می‌کند (به شکل زیر توجه کنید).

گروت اپوکسی و ملات

انواع گروت

نوع گروت مورد استفاده شما به تنوع کاشی‌ها و دیگر مصالح ساختمانی که باید نصب شود و همچنین به اندازه اتصالات بین کاشی‌ها بستگی دارد. به همین دلیل انواع مختلفی از گروت وجود دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد:

گروت پایه سیمانی (Cement-Based Grout)

این گروت مخلوطی از آب و سیمان است که می‌تواند شامل گروت سیمانی ماسه دار، گروت سیمانی بدون ماسه و گروت سیمانی اصلاح شده باشد.

گروت پایه سیمانی ارزان است، شکل پذیری و کار کردن با آن آسان است اما این نوع گروت ضد آب نیست و به راحتی دچار لک می‌شود. همچنین در صورت اجرای نامناسب امکان ترک خوردگی وجود دارد. از گروت سیمانی برای نصب کاشی‌ها یا دیگر اجزا با اتصالات باریک استفاده می شود.

گروت ماسه دار (Sanded Grout) مخلوطی از آب، سیمان و ماسه است و معمولا برای اتصالات بزرگتر از 8/1 اینچ استفاده می‌شود؛ مناسب برای کاشی‌های شیشه‌ای، مرمری و سنگ طبیعی است. مشکل این گروت آن است که ماسه‌های موجود در گروت ممکن است باعث ایجاد خراش روی سطح کاشی شود.

گروت بدون ماسه (Non-sanded Grout) مخلوطی از آب و سیمان و ذرات غیر ماسه ای است که معمولا برای اتصالات با اندازه بین 16/1 تا 8/1 اینچ استفاده می‌شود و برای کاشی‌های کف و دیوار و همچنین سایر سطوح عمودی مناسب است.

گروت اصلاح شده، با افزودن پلیمر به عنوان مثال لاتکس، به دوغاب سیمانی تهیه می‌شود. افزودن پلیمر موجب تقویت مقاومت و جلوگیری از ترک خوردگی می‌شود.

گروت پایه سیمانی

گروت اپوکسی (Epoxy Grout)

گروت اپوکسی امروزه یکی از پر مصرف ترین انواع گروت در صنایع ساختمانی است که می‌تواند جایگزینی برای گروت سیمانی نیز باشد.

گروت اپوکسی متشکل از دو جز هاردنر و رزین اپوکسی است که در صورت نیاز می‌تواند با  افزودن سنگریزه و یا رنگ به یک ترکیب سه جزیی تبدیل شود.

ویژگی های گروت اپوکسی:

  • بسیار مقاوم و انعطاف پذیر
  • غیر متخلخل
  • تقریبا ضد لک
  • سختی 3 تا 5 برابر بیشتر از گروت پایه سیمانی
  • قابلیت افزودن رنگ برای هماهنگی با رنگ کاشی‌ها
  • بهداشتی و مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها
  • ضد آب
  • حفظ رنگ در اثر گذر زمان
رنگ های گروت

کاربردهای گروت اپوکسی

  • مناسب برای اجرا روی سرامیک، چینی، و کاشی‌های معدنی
  • مناسب برای استفاده در محیط‌های مرطوب مانند حمام‌ها و آشپزخانه‌ها به دلیل خاصیت ضد آبی
  • محیط‌های حساس به بهداشت مانند بیمارستان‌ها
  • مناسب برای محیط‌های با ترافیک زیاد مانند رستوران‌ها
  • مناسب برای محیط‌هایی که با اسیدها سرو کار دارند مانند آزمایشگاها

مقایسه گروت اپوکسی و گروت سیمانی

  • مقاومت گروت سیمان با گذشت زمان کاهش می‌یابد در حالی که اپوکسی دوام خود را حفظ می‌کند، بنابراین ترک نمی خورد و خرد نمی‌شود.
  • گروت سیمان برای استفاده در فضاهای پرترافیک بسیار سبک وزن است، از این رو استفاده از اپوکسی که ساختاری سخت و مقاوم دارد انتخاب بسیار مناسبتری است.
  • گروت سیمان بسیار متخلخل است و همین امر باعث می‌شود در برابر مواد شیمیایی‌، لکه‌ها و مایعات مقاوم نباشد؛ از این رو تماس با این مواد مختلف باعث می‌شود که گروت سیمان سریعتر خرد شود. در مقابل، اپوکسی غیر متخلخل است و از شرکت درچنین واکنش‌هایی فرار می‌کند.
  • از آنجا که گروت سیمان به راحتی لک می‌شود، تمیز کردن آن دشوارتر می‌شود. با یک دستمال می‌توانید لکه های روی گروت اپوکسی را پاک کنید.
  • رنگ گروت سیمان دوام نخواهد داشت و برخی از مواد شیمیایی باعث تغییر رنگ آن شده و باعث می‌شود که ساختار جذابیت خود را از دست بدهد. اما از آنجا که اپوکسی اجازه عبور مواد شیمیایی یا هر واکنش دیگری را نمی‌دهد، هر رنگی را که انتخاب کنید، برای همیشه خواهید داشت.

مراحل اجرای گروت اپوکسی

اجرای گروت اپوکسی بر خلاف تصوراتی که وجود دارد اصلا کار پیچیده ای نیست. با دنبال کردن چند مرحله‌ی ساده می‌توان گروت اپوکسی را اجرا کرد.

  1. ابتدا محلی که می‌خواهید کاشی‌ها یا موزاییک‌های را در آن نصب کنید آماده  و تمیز کنید. سعی کنید فضای کار خود را خنک نگه دارید زیرا محدوده دمایی ایده آل برای نصب گروت اپوکسی بین 60 درجه فارنهایت و 85 درجه فارنهایت است.
  2. از آنجا که عمر مصرف گروت اپوکسی خیلی بالا نیست سعی کنید تمامی وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود مانند ماله، مته برقی به همراه پاروی اختلاط، یک سطل، صفحه اسکراب و یک اسفنج خشک را آماده کنید تا بتوانید بدون وقفه کار کنید.
  3. در این مرحله باید گروت اپوکسی را آماده کنید. بدین منظور جز A (رزین)، جز  B(هاردنر) و در صورت نیاز سایر افزودنی ها از جمله ماسه رنگی و … را طبق دستور العمل‌های موجود، در سطل ریخته و آنها را کاملاً با هم مخلوط کنید تا وقتی که از یکنواخت شدن آن اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌شود با استفاده از مته برقی دو جز را کاملاً با هم مخلوط کنید.
اجرای گروت اپوکسی

4. با استفاده از ماله، گروت اپوکسی را روی اتصالات مورد نظر ریخته و مقدار اضافی محصول را حذف کنید.

5. تمیزکاری باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. مراقب باشید محصول از روی اتصالات جدا نشود و لکه هایی روی سطح کاشی باقی نماند. برای شروع این فرآیند، ابتدا آب تمیز را روی سطح دوغاب بپاشید. با استفاده از پد اسکراب و آب فراوان تمیز کردن را شروع کنید، سپس برای تمیز کردن نهایی از اسفنج هیدرولیکی معمولی استفاده کنید.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *