کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

کفپوش صنعتی پلی یورتان

کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

کفپوش صنعتی پلی یورتان

رزین پلی یورتان به عنوان یک انتخاب محبوب برای کفپوش‌های صنعتی، می‌تواند نیازهای مختلف را در محیط‌هایی که از کفپوش‌های صنعتی مانند کارخانجات استفاده می‌کنند برآورده سازد. رزین پلی یورتان با ارائه ترکیبی منحصر به فرد از دوام، مقاومت شیمیایی و گزینه‌های سفارشی سازی، کفپوش صنعتی پلی یورتان را برای چالش‌های مختلف مناسب می‌سازد.

رزین پلی یورتان مورد استفاده در کفپوش‌ها بعد از پخت،  به دلیل دوام و استحکام بسیار بالایی که ایجاد می‌کند، قادر به تحمل بارهای سنگین، ضربه و سائیدگی که معمولاً در تاسیسات صنعتی با آن‌ها مواجه می‌شویم است. برخی از فرمولاسیون‌ها ممکن است شامل پرکننده‌هایی مانند کوارتز یا سیلیس باشند تا استحکام و مقاومت کفپوش در برابر سایش را افزایش دهند.

ویژگی انعطاف پذیری کفپوش صنعتی پلی یورتان می‌تواند سایش مرتبط با حرکت ماشین آلات، ترافیک وسایل نقلیه سنگین و سایر فعالیت‌های صنعتی را تحمل کند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محیط‌های صنعتی اجتناب ناپذیر است، رزین پلی یورتان با مقاومت شیمیایی قابل توجه خود در برابر اثرات خورنده روغن‌ها، حلال‌ها، مواد قلیایی و سایر مواد، یک سد محافظتی برای سطح زیرین کفپوش ایجاد می‌کند.

کفپوش صنعتی پلی یورتان، اغلب به صورت یکپارچه اعمال می‌شود و با ایجاد سطحی صاف و بدون تخلخل، مانع از ورود و تجمع انواع آلودگی‌ها از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها، مخصوصا در کارخانجاتی از جمله فرآوری مواد غذایی، داروسازی و تجهیزات پزشکی می‌شود.  

یکی از مزایای قابل توجه رزین پلی یورتان، تطبیق پذیری آن از نظر زیبایی و ظاهر می‌باشد. تولیدکنندگان می‌توانند از رنگ‌ها و پوشش‌های متنوعی استفاده کنند که امکان سفارشی‌سازی  بهتری را فراهم می‌کند و منجر به افزایش جذابیت بصری می‌گردد.

کفپوش پلی یورتان مورد استفاده در کارخانجات را می‌توان به گونه‌ای فرموله کرد که ویژگی‌های ایمنی مانند مقاومت در برابر لغزش را فراهم کند. این امر در محیط‌های صنعتی که  احتمال نشت، رطوبت یا وجود روغن‌ها منجر به خطر لغزش می‌شود، بسیار مهم است.

کفپوش صنعتی پلی یورتان به خوبی با محیط‌های صنعتی که دارای نوسانات دمایی است سازگار می‌باشد.

 شیمی کفپوش‌های پلی یورتان کارخانه‌های صنعتی، شامل استفاده از مواد مبتنی بر پلی یورتان برای ایجاد سطحی بادوام و انعطاف پذیر است.

رزین پلی یورتان، جزء اصلی سیستم‌های کفپوش پلی یورتان است. رزین‌های پلی یورتان از واکنش ایزوسیانات‌ها (مانند تولوئن دی ایزوسیانات، MDI یا HDI) با پلی اُل‌ها تشکیل می‌شود که منجر به تشکیل پیوندهای یورتانی می‌گردد و خواصی از جمله انعطاف پذیری، دوام و مقاومت شیمیایی به پلی یورتان می‌دهد.

پلی‌اُل‌ها با داشتن گروه‌های هیدورکسیل انتهایی با ایزوسیانات‌ها واکنش می‌دهند و ستون پلیمر پلی‌یورتان را تشکیل می‌دهند. پلی‌اُل‌ها می‌توانند از نظر ترکیب شیمیایی و وزن مولکولی متفاوت باشند و بر این اساس  می‌توانند بر خواص مواد پلی‌یورتان نهایی تأثیر بگذارند. انواع رایج پلی‌اُل‌های مورد استفاده در فرمولاسیون کفپو‌ش صنعتی پلی یورتان شامل  پلی استر پلی‌اُل‌ها، پلی‌ اتر پلی اُل‌ها و پلی‌اُل‌های اکریلیک است.

اتصال دهنده‌ها و گسترش دهنده‌های زنجیره‌ای موادی هستند که برای کنترل وزن مولکولی و ساختار شبکه پلیمر پلی یورتان استفاده می‌شوند. این افزودنی‌ها به بهبود خواص مکانیکی و مقاومت شیمیایی مواد کفپوش کمک می‌کنند.  

پرکننده‌ها و افزودنی‌ها ممکن است در فرمولاسیون کفپوش صنعتی پلی یورتان برای اصلاح خواصی مانند سختی، مقاومت در برابر لغزش و پایداری حرارتی گنجانده شوند. پرکننده‌های رایج شامل سیلیس، کربنات کلسیم و تالک هستند، در حالی که افزودنی‌هایی مانند تثبیت‌کننده‌های UV و بازدارنده‌های شعله نیز ممکن است برای افزایش کارایی و دوام در نظر گرفته شوند.

از کاتالیزورها نیز برای تسریع واکنش بین ایزوسیانات‌ها و پلی اُل‌ها استفاده می‌شود و باعث تشکیل پلیمر پلی یورتان می‌گردد. کاتالیزورهای رایج مورد استفاده در سیستم‌های کفپوش پلی یورتان شامل ترکیبات پایه قلع، آمین‌های نوع سوم و ترکیبات آلی فلزی می‌باشد.

همچنین از حلال‌ها و رقیق‌کننده‌ها نیز می‌توان جهت تنظیم ویسکوزیته و سهولت کار به فرمولاسیون کفپوش صنعتی پلی یورتان اضافه نمود. این حلال‌ها معمولاً ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند که طی فرآیند پخت تبخیر می‌شوند و پوشش پلی‌یورتان سخت را ایجاد می‌کنند.

پس از تکمیل صحیح فرمولاسیون، مخلوط کفپوش پلی یورتان با استفاده از تکنیک‌هایی مانند استفاده از اسپری، غلتک و ماله بر روی سطح (معمولا بتن) اعمال می‌شود و تحت فرآیند پخت قرار می‌گیرد و به دلیل ایجاد اتصالات عرضی، سطحی سخت، بدون درز، بادوام و مقاوم در برابر مواد شیمیایی برای محیط‌های صنعتی تشکیل می‌شود.

مزایای استفاده از کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

  • افزایش دوام و استحکام
  • افزایش ماندگاری و طول عمر
  • مقاومت بالای شیمیایی  در برابر روغن‌ها، حلال‌ها، مواد اسیدی و قلیایی موجود در کارخانجات
  • مقاومت بالا در برابر وسایل حمل و نقل  سنگین و ترافیک پا
  • ایجاد سطحی صاف و بدون هر گونه درز و شکاف
  • مقاومت بالا در برابر انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها و ایجاد محیطی کاملا بهداشتی
  • مقاومت بالا در برابر لغزش و سایش
  • مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از دماها
  • پخت سریع
  • کاهش نویز و صدا
  • ایجاد ظاهری زیبا
  • سهولت تعمیر و نگهداری

برخی از کارخانه‌ها از پوشش‌های پلی یورتان با بافت شنی غیر لغزنده برای جلوگیری از حوادث حین کار استفاده می‌کنند. سیستم‌های پوشش پلی یورتان را می‌توان برای رفع نیازهای کارخانه سفارشی نمود.

کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

کاربردهای کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

  • کارخانجات صنایع فرآوری مواد غذایی  و نوشیدنی
  • کارخانجات صنایع دارویی و بهداشتی
  • کارخانجات صنایع خودروسازی
  • کارخانجات صنعت هوافضا و …

فرایند آماده سازی سطح قبل از اجراء کفپوش صنعتی پلی یورتان مخصوص کارخانجات

 سطح مورد نظر که معمولا بتن یا انواع سطوح دیگر می‌باشد، قبل از اعمال کفپوش صنعتی پلی یورتان باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. همچنین سمباده زنی و چربی زدایی قبل از اعمال کفپوش صنعتی میبایست انجام شود تا یک سطح صاف و یکپارچه حاصل گردد.

 بسته به محصول و شرایط خاص، معمولا از یک پرایمر برای افزایش چسبندگی رزین پلی یورتان به سطح استفاده می‌شود. پرایمر به ایجاد پیوند قوی بین سطح و رزین کمک می‌کند و عملکرد کلی و طول عمر سیستم کفپوش را بهبود می‌بخشد.

 اولین لایه اعمال شده معمولاً پوشش پایه رزین پلی یورتان می‌باشد. این لایه با استفاده از ابزارهایی مانند غلتک، قلم مو یا ماله به طور یکنواخت روی سطح آماده شده پخش می‌شود. ضخامت این لایه برای دستیابی به ویژگی‌های عملکرد مطلوب سیستم کف سازی بسیار مهم است.

در برخی موار ممکن است سنگدانه‌هایی مانند کوارتز یا سیلیس، بر روی پوشش پایه پخش شوند که منجر به افزایش مقاومت و استحکام در برابر لغزش برای سیستم کفپوش می‌شود. معمولاً پس از خشک شدن پوشش پایه، سنگدانه اضافی برداشته می‌شود.

بسته به فرمولاسیون سیستم رزین پلی یورتان، ممکن است یک یا چند لایه میانی اعمال شود. هر لایه باید قبل از اضافه شدن لایه بعدی خشک شود. استفاده از لایه‌های میانی به ضخامت و عملکرد کلی کفپوش کمک می‌کند.

لایه نهایی یا تاپ کوت که به عنوان پوشش محافظ برای کفپوش صنعتی پلی یورتان عمل می‌کند. مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، سایش و اشعه ماوراء بنفش ارائه می‌دهد و ظاهر نهایی کفپوش از جمله رنگ و براقیت آن را تعیین می‌کند.

زمان پخت می‌تواند بر اساس فرمولاسیون رزین پلی یورتان و شرایط محیطی متفاوت باشد. پیروی از توصیه‌های سازنده برای مدت زمان پخت جهت اطمینان از عملکرد بهینه ضروری می‌باشد.

پس از خشک شدن کامل کفپوش صنعتی پلی یورتان، بازرسی کامل جهت تطبیق و اطمینان با استانداردهای کیفیت صورت می‌گیرد. همچنین اجرای حرفه‌ای توسط پیمانکاران با تجربه برای اطمینان از کاربرد و عملکرد مناسب توصیه می‌شود.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید